Telefon ikonÅpne/lukk meny
Når kun den beste
kandidaten er god nok...

Produktivitetsanalyse

Produktivitetsanalyse, produktivitet, verdiskaping

Bare pynt eller «hel ved»? Produktivitetsanalyse hjelper deg å finne kandidater som leverer resultater av verdi for bedriften!

Produktivitetsanalyse brukes vanligvis sammen med bakgrunnsanalyse og personlighetstest.

En produktivitetsanalyse gir deg blant annet følgende:

  • informasjon om hva kandidaten faktisk har levert (ikke gjort) i tidligere stillinger
  • relevante referanser som kan bekrefte at informasjonen kandidaten gir, er riktig
  • informasjon om hva kandidaten er stolt av å ha fått til her i livet

Mange gjør mye, men leverer lite av verdi – sjekk det med en produktivitetsanalyse

Den viktigste faktoren når du skal finne den riktige personen, er PRODUKTIVITET. Resultatorientert er et ord som blir misbrukt til det kjedsommelige i stillingsannonser. Det går 13 på dusinet av kandidater som påberoper seg å være akkurat det. En resultatorientert person er orientert mot det å skape resultater, vedkommende har til hensikt å skape resultater. Det er fint at personen har gode hensikter, med det er ikke det du betaler for. Det du ser etter, er en resultatskaper. At du har til hensikt å gå fort på ski, gjør deg ikke kvalifisert til det norske landslaget.

Det som blir gjort innen sport, er noe vi som rekrutterer kan lære mye av. Innen verdenen av profesjonelle idrettsfolk er det kun en ting som gjelder: RESULTATER. Hvis du driver en bedrift for å skape verdi, er det nøyaktig det samme som bør være hovedfokus.

Både fotballspillere og sekretærer leverer et PRODUKT. Med det menes et spesifisert, forventet og verdifullt resultat som skal oppnås.

Skal du gjøre gode ansettelser, må du være tydelig på hva du vil ha. Du skal «kjøpe» noe som koster 600.000 i året. Hva vil du ha tilbake for pengene? Hva må den du ansetter levere for å forsvare lønnen sin, og hvor mye verdi bør vedkommende tilføre bedriften? Når dette er klart og tydelig, kan du sette i gang jakten på en som kan dokumentere å ha skapt relevante resultater under tilsvarende forhold tidligere. Kunnskap, erfaring, personlighet, motivasjon og ytre forhold er naturligvis viktige deler i puslespillet for å få på plass rett person, men dette blir helt uinteressant dersom kandidaten ikke har relevante resultater å vise til.

Vær nysgjerrig, interessert og jordnær når du intervjuer. Hvis du ikke finner tilfredsstillende resultater, skal du ikke bruke din bedrift eller organisasjon som et sted for å teste ut om kandidaten kan produsere. Det er en svært kostbar test som vi sterkt anbefaler deg ikke å bruke.

Hvis du vil vite om kandidaten er produktiv før du bruker tid på intervju, bruk vår Produktivitetsanalyse!